Algemene voorwaarden

Algemene Leverings- en Betalingsvoorwaarden van Pauw Horeca B.V., gevestigd te Woerden,
ingeschreven KvK Utrecht onder nummer 68849168, d.d. 8 januari 2004; de Algemene
Leverings- en Betalingsvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Rechtbank Utrecht, Sectie
Handels- en Familierecht onder nummer 84/2020.

ARTIKEL 1: TOEPASSELIJKHEID

1. Deze algemene leverings- en betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op
alle door/met ons gesloten overeenkomsten, alsmede op alle door ons gedane
offertes.
2. In afwijking van het bepaalde in artikel 6:225 lid 2 BW zijn wij niet gebonden aan in de aanvaarding
door de opdrachtgever voorkomende afwijkingen van onze offerte c.q. orderbevestiging.
3. Wij wijzen de toepasselijkheid van eventuele algemene of andere voorwaarden van opdrachtgever
uitdrukkelijk van de hand, ongeacht of opdrachtgever deze reeds van toepassing heeft verklaard of nog
zal verklaren.
4. Elke wijziging op deze voorwaarden dient schriftelijk met ons te worden
overeengekomen.

ARTIKEL 2: OFFERTES, PRIJZEN EN MODELLEN

1. Alle offertes, inclusief de specificaties van goederen, zijn vrijblijvend.
2. Indien een offerte een vrijblijvend aanbod bevat en dit wordt aanvaard, hebben wij het recht het
aanbod binnen vijf dagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
3. Elke aanbieding is gebaseerd op uitvoering van de overeenkomst door ons onder normale
omstandigheden en tijdens normale werkuren.
4. Alle prijzen zijn exclusief B.T.W.en overige op verkoop en levering vallende overheidslasten c.q.
verwijderingsbijdrage. Levering is C.P.T. ( vrachtvrij tot bestemming) van de opdrachtgever, inclusief
emballage en exclusief installatie, tenzij vooraf schriftelijk anders overeengekomen. Vervoer en
verzending geschiedt voor risico van de opdrachtgever.
5. Stijgingen van bovengenoemde prijzen, kosten, lasten en andere prijsbepalende factoren tussen het
tijdstip van aanbod en eigenlijke levering, zullen aan opdrachtgever worden doorberekend.
6. Elke order wordt geacht gedaan te zijn naar het merk en de soort. Indien het
model of type door de fabrikant is gewijzigd, na de opdracht van de opdrachtgever, dan zijn wij
gerechtigd het gewijzigde model te leveren tegen de daarvoor geldende standaardprijs.
7. Is de prijs berekend inclusief montage/ installatie en bedrijfsvaardig opleveren, dan geldt de
aanbieding geleverd op genoemde plaats inclusief alle kosten, uitgezonderd die werkzaamheden die niet
in de offerte zijn genoemd zoals hak- en breekwerk, verdere bouwwerkzaamheden en wachttijden.
8. Als meerwerk wordt beschouwd al hetgeen door ons in overleg, al dan niet schriftelijk vastgelegd,
met de opdrachtgever tijdens de uitvoering van de overeenkomst boven de in de offerte overeengekomen
wordt geleverd, uitgevoerd en/of aangebracht.
9. Wij zijn bevoegd het verrichte meerwerk afzonderlijk in rekening te brengen zodra dit voltooid is.

ARTIKEL 3: LEVERINGSTERMIJNEN

1. Leveringstermijnen gelden steeds bij benadering en zijn nimmer te beschouwen als fatale termijn.
2. Overschrijding van de levertijd geeft de opdrachtgever geen recht op gehele of gedeeltelijke
ontbinding van de overeenkomst.
3. Bij niet-tijdige levering dient de opdrachtgever ons schriftelijk in gebreke te stellen en een redelijke
termijn te stellen waarin wij onze verplichtingen alsnog kunnen nakomen.
4. De opdrachtgever is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop deze bij hem
worden afgeleverd dan wel op het moment waarop deze volgens overeenkomst aan hem ter beschikking
worden gesteld.
5. Wij zijn nimmer aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg
van overschrijding van de leveringstermijnen.

ARTIKEL 4: OVERMACHT

1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan elke van onze wil onafhankelijke
omstandigheid- ook al was deze ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst te voorzien- ,
die nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert, alsmede, voor zover daaronder niet
reeds is begrepen overheidsmaatregelen, oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, werkstaking,
werkliedenuitsluiting, transportmoeilijkheden, brand, terrorisme en andere storingen in ons bedrijf of dat
van een van onze leveranciers.
2.In geval van overmacht zijn wij gerechtigd om, zonder rechtelijke tussenkomst, de uitvoering,
leverings- en andere verplichtingen voor max. 6 maanden op te schorten, hetzij de overeenkomst geheel
of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
3. Indien bij het intreden van de overmacht wij al gedeeltelijk aan onze verplichtingen hebben voldaan,
of slechts gedeeltelijk aan onze verplichtingen kunnen voldoen zijn wij gerechtigd het reeds geleverde
afzonderlijk te factureren en is opdrachtgever verplicht deze factuur te voldoen als betrof het een
afzonderlijk overeenkomst.

ARTIKEL 5: GARANTIE EN AANSPRAKELIJKHEID

1. Onze garantie beperkt zich tot gebreken veroorzaakt door constructie- en/of
materiaalfouten, binnen twaalf maanden na installatie; op de elektrische
onderdelen wordt drie maanden garantie gegeven, welke geen andere strekking
heeft dan herstel of vervanging (naar onze keuze) het betreft alleen de te herstellen of te vervangen
onderdelen, niet de montagekosten.
2. Indien de garantie een product betreft dat door derde is geproduceerd is de garantie beperkt tot de
garantie die door de betreffende producent voor dat product wordt gegeven.
3. De garantie geldt niet indien de schade het gevolg is van een onjuiste behandeling, dan wel het niet
juist opvolgen van de bedienings- en onderhoudsvoorschriften.
4. De garantie vervalt wanneer derden, waaronder ook de opdrachtgever wordt begrepen, montage/
reparaties en of aanpassingen aan de zaken maken.
5. Opdrachtgever kan geen enkel recht op boven genoemde garantiebepalingen ontlenen, voordat
algehele betaling, conform de factuur van geleverde zaken heeft plaats gevonden.
6. Voor fouten of afwijkingen van afbeeldingen, tekeningen, vermelding van prijzen, maten en gewichten, voorkomend in prijscouranten en bij aanbiedingen
en/of orderbevestigingen aanvaarden wij geen aansprakelijkheid.
7. Indien onderhoud of reparatie moet worden uitgevoerd, dient opdrachtgever er voor te zorgen
dat, direct na aankomst, de werkplek schoon, veilig en toegankelijk is en onmiddelijk met de
werkzaamheden begonnen kan worden, dat zij ongestoord in zijn geheel uitgevoerd kunnen worden,
opdrachtgever is aansprakelijk voor eventuele kosten als gevolg van het niet tijdig kunnen beginnen,
gedwongen onderbrekingen, dan wel het voortzetten van de werkzaamheden buiten normale werktijd,
inclusief extra voorrijkosten.
8. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor enige vorm van indirecte of
gevolgschade.

ARTIKEL 6: RECLAMES

1. Reclames dienen schriftelijk te geschieden binnen acht dagen nadat de zaken zijn geleverd. Na
verloop van deze termijn zijn wij niet verplicht reclames in behandeling te nemen. Het retour zenden van
zaken kan slechts met onze voorafgaande schriftelijke toestemming geschieden.
2. Achten wij de reclame gegrond, dan heeft de opdrachtgever de keuze uit vervanging van de
ondeugdelijke zaken of onderdelen daarvan, of annulering van dat deel van de bestelling onder restitutie
van ( het betreffende deel) van de koopprijs, indien deze al betaald is.
3. Indiening van reclames schort de betalingsverplichtingen van de opdrachtgever niet op.
4. Inzake de emballage is reclame slechts mogelijk door middel van een
aantekening op de vrachtbrief of een ontvangstbewijs. Ontbreekt deze aantekening , dan wordt de
emballage geacht deugdelijk te zijn geweest.

ARTIKEL 7: ANNULERINGSCLAUSULE

1. Indien goede grond bestaat voor de vrees dat de opdrachtgever niet in staat of bereid is of zal zijn
om aan zijn contractuele verplichtingen jegens ons te voldoen, alsmede in geval van faillissement,
surceance van betaling, stillegging, liquidatie of gehele of gedeeltelijke overdracht van het bedrijf
van de opdrachtgever, zijn wij gerechtigd passende zekerheid terzake van alle ( al dan niet opeisbare)
contractuele verplichtingen van de opdrachtgever te verlangen en in afwachting van zodanige zekerheid
de uitvoering van de overeenkomst op te schorten.
2. Bij gebreke van zekerheidsstelling binnen een redelijke, door ons gestelde termijn, zijn wij gerechtigd
de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden., één en ander onverminderd met ons recht om van
opdrachtgever schadevergoeding te vorderen.
3. Leverings-, garantie- en serviceverplichtingen worden door ons opgeschort zolang geen volledige
betaling is ontvangen van hetgeen wij opeisbaar van opdrachtgever te vorderen hebben.

ARTIKEL 8: BETALING EN EIGENDOMSVOORBEHOUD

1. Onze facturen dienen door opdrachtgever binnen veertien dagen na factuurdatum te zijn betaald,
tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2. Na het verstrijken van de afgesproken termijn is opdrachtgever, zonder nadere ingebrekestelling,
van rechtswege in verzuim, waarna wij gerechtigd zijn een rentevergoeding van 2 % per maand aan
opdrachtgever in rekening te brengen.
3. Alle door ons geleverde zaken blijven ons eigendom totdat opdrachtgever alle verplichtingen uit onze
overeenkomst is nagekomen.
4. Vanaf het moment genoemd in artikel 3 lid 4, draagt de opdrachtgever het risico voor alle directe en
indirecte schade die aan of door deze zaken mochten ontstaan.
5. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden
noch op enige andere wijze te bezwaren.
6. Indien een opeisbaar bedrag niet wordt voldaan, respectievelijk in geval van
(aanvraag van) faillissement of verlening van (voorlopige) surséance van betaling
of liquidatie of ontbinding van de onderneming van de opdrachtgever, alsmede bij overlijden van de
opdrachtgever indien het een natuurlijk persoon betreft, hebben wij het recht de overeenkomst geheel
of gedeeltelijk te ontbinden en van de reeds geleverde, doch nog niet betaalde zaken afgifte te vorderen.
7. Alle in- en buitengerechtelijke kosten ter verkrijging van voldoening komen voor rekening van
opdrachtgever. Deze kosten worden vastgesteld op 15% van het opeisbare bedrag, met een minimum
van € 150,- (exclusief BTW).
8. Indien wij aantoonbaar hogere kosten hebben gemaakt , welke redelijkerwijs noodzakelijk waren,
komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
9. Alle betalingen dienen zonder enige aftrek of verrekening te geschieden. Een beroep op
schuldvergelijking wordt door ons niet erkend.

ARTIKEL 9: OVERDRACHT VAN RECHTEN EN PLICHTEN

1. Wij zijn gerechtigd enig(e) recht en/of verplichting uit hoofde van enige
overeenkomst met opdrachtgever over te dragen aan een derde en/of in onder- aanneming uit
te besteden.Opdrachtgever is niet gerechtigd enig(e) recht en/of verplichting uit hoofde van een
overeenkomst over te dragen aan een derde en/of in onderaanneming uit te besteden zonder onze
voorafgaande schriftelijke toestemming.

ARTIKEL 10: TOEPASSELIJK RECHT

1. Op alle door/met ons gesloten overeenkomsten is Nederlands recht van
toepassing. Een beroep op het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten. Geschillen zullen worden beslecht
door de bevoegde rechter te Utrecht.

PAUW HORECA B.V.

Barwoutswaarder 5E 3449 HE Woerden
Tel.: +31 (0)348 75 29 13
E-mail: info@pauwmontage.nl
Website: www.pauwmontage.nl